Semoga Blog ini dapat memberikan manfaat kepada pelajar SKHMC...Selamat menjalani UPSR, semoga memperolehi keputusan yang cemerlang

Thursday, March 18, 2010

Penulisan UPSR

Kamu dan rakan kamu berbual-bual sambil berjalan menuju ke kantin pada waktu rehat. Tiba-tiba kawan kamu rebah lalu pengsan. Ceritakan tindakan-tindakan kamu dan rakan kamu untuk membantunya.

Saya dan rakan berbual-bual sambil berjalan menuju ke kantin pada waktu rehat. Tiba-tiba kawan saya rebah lalu pengsan di atas lantai.

Saya bergegas ke arah kawan saya. Saya memanggil rakan untuk membantu. Saya memanggil namanya tetapi tiada sahutan.

Saya menyuruh rakan saya mengambil air. Saya mengipas dengan menggunakan buku tulis. Tidak lama kemudian, kawan saya sampai lalu merenjiskan air ke mukanya.

Setelah itu, rakan saya mulai sedar. Saya dan rakan memapahnya ke bilik rawatan. Saya menyuruhnya duduk.

Kawan saya memasang kipas. Rakan saya yang seorang lagi memaklumkan guru bertugas. Saya menemaninya sehingga guru bertugas datang.
Guru bertugas datang lalu menyuruh saya membeli makanan dan minuman. Setelah itu, saya memberinya makan dan minum. Setelah pulih, kami semua masuk ke kelas belajar semula.