Semoga Blog ini dapat memberikan manfaat kepada pelajar SKHMC...Selamat menjalani UPSR, semoga memperolehi keputusan yang cemerlang

Monday, December 21, 2009

Latihan Pra 7-2010

Cikgu Ali menyuruh murid-muridnya berkumpul di dewan. ________________ mengarahkan
______________ duduk di tempat yang disediakan.
A Dia ... mereka
B Dia ... kita
C Beliau...kami
D Beliau...mereka

Nota Dia
ia,engkau,sira.

Nota mereka
1) dia ma, dema, dia pa, depa.
2) beliau-beliau, orang itu semua.
1) mencari akal (spb).
2) menulis, mengarang, menggubah, menganggit (muzik);

Nota kita
1) kami, eden, ese, cek, teman, kawan.
2) aku/saya dan kamu semua.
3) (Rujuk)ma

Nota beliau
ia, dia, engkau, sira.

Nota kami
saya sekalian, aku sekalian, kema, kita orang, saya/aku serta sahabat-sahabat saya/aku.

Jawapan D Beliau ...mereka

No comments: