Semoga Blog ini dapat memberikan manfaat kepada pelajar SKHMC...Selamat menjalani UPSR, semoga memperolehi keputusan yang cemerlang

Wednesday, September 1, 2010

Penulisan Tindakan (Kereta Terbabas)

Kamu baru pulang dari sekolah dengan menunggang basikal menuju ke rumah.


Di pertengahan jalan, tiba-tiba kamu ternampak sebuah kereta terbabas lalu melanggar pokok. Ceritakan tindakan yang kamu lakukan.

P1 Pulang dari sekolah – kereta dipandu laju – terbabas
P2 Terdengar bunyi dentuman – kemalangan berlaku – bergegas
P3 Menghentikan basikal – memanggil – menarik keluar
P4 Cedera ringan – menelefon ambulans – menenangkan mangsa
P5 Mengipas mangsa – meminta bantuan – tidak berkerumun
P6 Ambulans tiba – mengikut sama – menelefon waris

     Saya pulang dari sekolah dengan menunggang basikal. Sebuah kereta dipandu laju sedang menuju ke arah sekolah. Kereta itu terbabas lalu melanggar sebatang pokok.

     Saya terdengar bunyi dentuman. Rupa-rupanya kemalangan telah berlaku. Saya bergegas ke tempat kemalangan.

     Saya menghentikan basikal. Saya memanggil mangsa, mangsa menyahut. Saya menarik keluar.

     Mangsa hanya mengalami cedera ringan. Saya menelefon ambulans. Saya menenangkan mangsa.

     Saya mengipas mangsa. Saya meminta bantuan orang yang berada di situ untuk bertenang. Saya juga meminta mereka supaya bertenang.

     Tidak lama kemudian, ambulans pun tiba. Saya turut mengikut sama. Saya juga menelefon waris mangsa. Mangsa mengucapkan terima kasih.

No comments: